Interspiro
MJUKA VÄRDEN VIKTIGA NÄR INTERSPIRO VALDE XL OFFICE SOM LEVERANTÖR
Det är mer än bara val av skrivare som spelar in när det kommer till att byta utskriftslösning. Enligt Per Stubbe, IT-chef på Interspiro, handlar det minst lika mycket om de mjuka värdena. Här ger han sina bästa tips på hur man bäst genomför en smidig övergång.

trans_160160

trans_160160

interspiro

I
NTERSPIRO ÄR ETT FÖRETAG SOM ARBETAR MED ” ALLT SOM GÖR DET MÖJLIGT FÖR BRANDMÄN ATT GÖRA EN UTRYCKNING”. RUMMET, DÄR VI TRÄFFAR PER STUBBE ÄR FULLT AV LUFTCYLINDRAR, ANDNINGSMASKER, SLANGAR OCH SKYLTDOCKOR UTKLÄDDA TILL RÖKDYKARE. NÅGOT SOM SYNNERLIGEN GER INTRYCKET AV ATT INTERSPIRO ÄR ETT FÖRETAG MED HÖGA KRAV PÅ RÄTT UTRUSTNING OCH INTE MINST – ETT VISST MÅTT AV BEREDSKAP.

Per Stubbe tillträdde som IT-chef på Interspiro år 2003 och är sedan dess ansvarig för att IT-miljön ska fungera för sammantaget 150 anställda spridda över världen. Samtidigt ses IT primärt som en stödfunktion där fokus ligger på att göra investeringar som lönar sig i form av bättre effekt och en mer kvalitativ process.

”60 % av arbetstiden gick åt till att supporta skrivare”

– När jag började på Interspiro insåg jag fort att ungefär 60 % av min effektiva arbetstid gick åt till att springa runt och ge support på dessa skrivare. Det printades hysteriskt, och ingen hade riktigt koll på vad eller varför. En situation lika ohållbar som den var ineffektiv.

XL Office som vid den här tidpunkten redan var en leverantör till Interspiro fick förtroendet att hitta en ny utskriftslösning.

 

– Vi förde en diskussion med XL Office där de visade på fördelarna med att byta ut alla privata skrivare och istället införa publika multifunktionsskrivare. Projektet drogs igång. När allt var på plats lät resultaten inte vänta på sig: tack vare löpande rapporter fick Interspiro full koll på mängden utskrifter och kunde minska de som ansågs onödiga, tillgängligheten ökade tack vara att toners och papper alltid fanns på plats och det arbete som Per tidigare hade fått lägga på att supporta skrivare rasade till ynka 1-2 timmar per vecka. Men vägen dit var inte helt problemfri.

– Internt blev det först ett ramaskri. Användarna ville ha kvar sina egna skrivare och var missnöjda med att de helt plötsligt skulle behöva gå och hämta sina utskrifter på en publik skrivare. På så sätt är det mycket mjuka värden som ska in i rollen som IT-ansvarig. Att få användaren att acceptera förändring är en viktig del av jobbet. Och mer förändring skulle det bli. Revolt nummer två kom när det blev det dags att införa Uniflow; en mjukvara som gör det möjligt välja på vilken skrivare man vill skriva ut på och att ytterligare försäkra sig mot onödiga utskrifter.

UTBILDNINGAR BRA KOMPLEMENT

– Uniflow har bidragit till att vi har kunnat minska våra utskrifter med 8 %, vilket motsvarar ungefär 15 000 kr om året, bara sådär. Men innan det stod klart var det viktigt att hitta rätt argument för att få med alla medarbetare på ytterligare en förändring. XL Office utbildningar är väldigt bra i de här lägena.

Men trots att Per är nöjd med resultaten och med XL Office är han noga med att poängtera att han inte har dragit sig för att kolla vilka andra alternativ som finns på marknaden.

– Varje gång avtalet har löpt ut, vilket är vart tredje år, har vi konkurrensutsatt XL ganska hårt. Men trots det har de alltid vunnit i upphandlingarna.

Vill du veta mer?

Till Kontakt!